Wie het nieuws de afgelopen weken wat heeft gevolgd, weet dat de internationale handelsspanningen al enige tijd toenemen. Daarbij speelt een niet nader genoemde man, wonende in een wit huis aan de andere kant van de grote plas, een belangrijke rol. Deze handelsspanningen dreigen producten duurder te maken en dat maakt consumenten bewuster over hun aankoopgedrag. Niet toevallig zijn er oproepen om te kiezen voor producten van Europese bodem. Merken zoals Miele (technologie), Jack & Jones (kledij), Haribo (snoep) en Volkswagen (auto’s) zijn op-en-top Europees en hebben hun strepen reeds verdiend. Het helpt wat deze laatste categorie betreft natuurlijk dat Europese autobouwers zich ook steeds meer op de EV-markt weten te onderscheiden. Zo bewijst Volkswagen met zijn Volkswagen ID.3, en natuurlijk ook met de bekroonde ID.4, dat Europese innovatie en vakmanschap van alle tijden zijn.
Volkswagen: elektrisch rijden op z’n Europees
Volkswagen heeft al decennia een ijzersterke reputatie als betrouwbaar Europees automerk. De Duitse fabrikant zet tegenwoordig ook nadrukkelijk in op elektrisch rijden en bewijst dat de Europese innovatie minstens zo vooruitstrevend is als die van aan de andere kant van de oceaan. Of die in Azië. Met modellen zoals de Volkswagen ID.3 en de ID.4 toont de autobouwer dat kwaliteit, design en duurzaamheid uitstekend samengaan. De ID.4, een SUV met een opvallend vloeiend lijnenspel, werd bovendien uitgeroepen tot World Car of the Year. Dit bewijst dat je voor een elektrische auto ook gewoon op een sterk Europees merk kunt rekenen. Uiteraard hoeft het daar niet te stoppen, want met klassiekers als de Polo (bestaat al 50 jaar!) en de Golf zijn er ook binnen het benzineassortiment keuzes zat. En dan hebben we het nog niet eens over de Volkswagen New Tayron gehad!
Miele: kwaliteit voor het leven
Miele is een begrip in de markt van huishoudelijke apparaten en is dan ook een uitstekend alternatief voor Amerikaanse merken zoals KitchenAid. Met ruim een eeuw ervaring staat Miele symbool voor duurzaamheid en precisie, kortom: dé echte Duitse kwaliteit. De producten van Miele worden niet alleen geroemd vanwege hun design, maar vooral ook vanwege hun betrouwbaarheid. Het productassortiment is bovendien voldoende ruim om aan alle technologiebehoeften te voldoen. Dit gaat van wasmachines tot afzuigkappen. De Duitse fabrikant bewijst keer op keer dat Europees vakmanschap ongeëvenaard is. Niet voor niets luidt de slogan: “Immer besser.” Voor altijd beter.
Sennheiser: geluid van hoog niveau
Muziekliefhebbers hoeven niet per se naar Amerikaanse merken zoals JBL te grijpen om te kunnen genieten van een superieure audiobeleving. Het Duitse Sennheiser biedt al decennialang hoogwaardige hoofdtelefoons, microfoons en geluidsapparatuur aan. Dankzij onophoudelijke vlagen van innovatie en een focus op compromisloze kwaliteit wordt Sennheiser wereldwijd geprezen door zowel professionals als consumenten. De geluidskwaliteit, de duurzaamheid en het draagcomfort maken dit merk een vanzelfsprekende keuze voor wie geen genoegen neemt met minder.
Bol.com: ons eigen alternatief voor online winkelen
Veel mensen associëren het concept platformeconomie automatisch met Amerikaanse giganten zoals Amazon. Dat is zeker geen toeval, want dé Amerikaanse giganten zijn vooral Big Tech-giganten. Desondanks biedt Europa ook goede alternatieven, waarbij bol.com er zelfs een is van eigen bodem. Dit Nederlandse platform is uitgegroeid tot een toonaangevende speler waar miljoenen producten van lokale en internationale leveranciers worden aangeboden. Het hoofdkantoor staat in Utrecht. Achter de schermen werken Nederlandse belastingbetalers. Het platform werd opgericht door een Duits mediaconcern. En tegenwoordig opereert het onder het Belgische Ahold Delhaize. Kan het nog Europeser? Ik dacht het niet.